søndag den 19. juni 2016

Søndagstanker #3: bogbloggernes univers

Jeg har efterhånden været bogblogger i 1 1/2 år. Det er ikke lang tid - der findes mange bogbloggere derude, som har været igang i noget længere tid end jeg har. Det betyder dog ikke, at jeg ikke har lært en masse af dét at være bogblogger.

For hvad vil det egentlig sige, når man er bogblogger? For mit vedkommende betyder det, at jeg deler anmeldelser af alle de bøger jeg læser, med de læsere der er på min blog. Det betyder, at jeg konstant tænker over de små ting i bøgerne, lægger mærke til hvad der sker - og hvorfor det mon sker. Det betyder også, at jeg i min hverdag bruger meget tid på at tænke over kommende indlæg, korrekturlæse mine indlæg og forberede hvad jeg nu kan forberede. Forberedelserne kan fx være fotos, indlæg eller måske bare at skrive mine tanker hurtigt ned.

Da jeg begyndte som bogblogger, tænkte jeg egentlig ikke meget over, hvor meget tid det vil tage. Somme tider tager et indlæg ikke lang tid at skrive, mens det andre gange kan tage flere timer. Det er vigtigt for mig, at det grammatiske er på plads - og at sproget er flydende og forståeligt. Men samtidig skal det også være spændende og ikke for ensformigt. Og derudover tænkte jeg også meget over, ikke at komme til at efterligne nogle af de andre bogbloggere.

Det er svært at finde sin egen stil - i hvert fald hvis man spørger mig. Jeg føler hele tiden, at jeg får inspiration fra alle de andre bloggere, og kan nogle gange være i tvivl om, om jeg er kommet til at "stjæle" en idé. Det betyder også, at man måske skal skrive til nogle af de andre, og forhøre sig, om det er ok man låner lidt fra dem. Jeg har aldrig fået et nej, men det er altså bare rart at være på den sikre side.

Da jeg begyndte at bogblogge, tog jeg ikke mine egne billeder til anmeldelserne. Jeg troede ikke det betød det store, idet det ikke var billederne der var fokus på. Men efterhånden som jeg fulgte flere og flere af de andre bogbloggere, kunne jeg ret hurtigt mærke med mig selv, at jeg havde tendens til at vælge de anmeldelser, hvor bloggerne tog sine egne billeder. Og det betød, at jeg også begyndte på det.

Jeg ser dét at blogge på 2 måder. På den ene sider forsøger jeg at følge med strømmen, se hvad der hitter hos de andre og arbejde ud fra det. På den anden side forsøger jeg at komme med noget nyt og noget der viser min stil. Og det kan være svært. Der findes så mange derude, at det er svært at være nytænkende, for tit og ofte har det allerede været der

Det er altså ikke bare lige at være bogblogger - det føler jeg i hvert fald ikke. Jeg ligger rigtig meget tid og mange kræfter i det. Og det er hårdt - men samtidig nyder jeg det helt vildt. Jeg nyder at læse alle kommentarerne, jeg nyder at tænke over indlæggene og jeg nyder at skrive mine anmeldelser.

2 kommentarer:

  1. Nej hvor sjovt, jeg har selv lige skrevet et indlæg om det at være blogger! Jeg tror det er et emne, der er vigtigt at reflektere over - ligesom du selv påpeger i forhold til at se, hvad der fungerer hos andre, men samtidig skabe sit eget.

    SvarSlet