fredag den 20. maj 2016

"Død mand stå" af Conrad Fields

Død mand stå, Conrad Fields, 230 sider, Gyldendal, 2016

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

"Du er en køn dreng" siger hun, inden hun åbner døren. Som om det kan forklare noget. "Det er altid jer, der kommer mest galt afsted. Alting kommer lettere til jer, og så ender det tit med, at i tror, i er udødelige."
Hun lukker forsigtigt døren efter sig. Mørket omslutter ham helt og aldeles. Han er fuldstændig alene.

Sebastian går i 2.g, men det er drømmen om de hurtige penge, der driver ham. To tusind for en iPhone, fire tusind for en mountainbike ... en computer, tre par Ray Bans og en iPad. Varerne bliver solgt uden problemer. I weekenden skal den have fuld gas. Damer, drinks og stjålne biler. Ingen overvejelser. Ingen konsekvenser.

Men et enkelt øjeblik ændrer alt.

Og da virkeligheden rammer, er der ingen vej tilbage ...

Denne bog er en del af Gyldendals serie om store historier, der er kort fortalt. Jeg har læst én anden bog i serien, og den var jeg meget begejstret for. Konceptet synes jeg er rigtig fint. Det giver alle typer af læsere muligheden for at kunne være med - bøgerne er hurtigt læst, men alligevel får man en stor historie ud af det.

Jeg må dog være ærlig at sige, at jeg ikke var nær så begejstret for denne, som jeg var for den tidligere. Jeg mener ikke, at denne har det samme potentiale til at være en 'stor' historie. Det er måske bare fordi jeg ikke kan se det realistiske i handlingen - jovist, der er da nogle ting, som er realistiske, men jeg føler ikke, at den hele handling er noget, jeg kan sætte mig ind i eller se for mig. Samtidig tror jeg dog også, at denne er til en lidt yngre aldersgruppe end jeg selv.

Vores hovedperson Sebastian er en meget speciel dreng. Jeg ser ham som meget selvoptaget og egoistisk, og jeg kunne slet ikke lide ham til at begynde med. Efterhånden som handlingen skred frem, begyndte jeg alligevel at kunne lide ham lidt bedre, men jeg sad tilbage med en følelse af, at han ikke helt var min kop te, da jeg havde læst bogen færdig.

Jeg har ikke før læst noget af Conrad Fields, men jeg kan rigtig godt lide måden han skriver på. Selvom bogen ikke var noget for mig, og jeg ikke kunne lide hovedpersonen, så formåede han at skrive på en måde, som fangede mig.

Jeg håber virkelig, at Gyldendal kommer med mange flere bøger i denne serie, for det er noget der fungerer rigtig godt. Jeg er virkelig fan.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar