fredag den 25. marts 2016

"Dæmonernes by (Dødens instrumenter #1)" af Cassandra Clare

Dæmonernes by (Dødens instrumenter #1) af Cassandra Clare, e-bog, 1421 sider, Gyldendal, 2014

Denne bog er læst på Mofibo.

I en verden, der på overfladen ligner vores, men som under overfladen gemmer på dæmoner, varulve og vampyrer, har en gruppe skyggejægere svoret at bekæmpe det onde. 

På et diskotek i New York overværer 15-årige Clary et mord, men hun opdager, at den myrdede så vel som morderne er usynlige for alle andre end hende selv. I løbet af det næste hæsblæsende døgn forsvinder Clarys mor sporløst, og hun selv bliver opsøgt af og må kæmpe mod en rasende og grusom dæmon. Skyggejægeren Jace trækker hende med ind i sin mystiske underverden, hvor Clary må forsøge at finde ud af, hvorfor dæmonerne er ude efter hende - og hvorfor hun er en af de få, som kan se verden, som den virkelig er.

Efter at have læst og set så mange anmeldelser af denne bog, som alle er gode, og set at serien er kommet på Netflix, blev jeg enig med mig selv om, at nu skulle det være. Og det skulle endnu mere være, da jeg opdagede, at Mofibo havde alle bøger i serien, bortset fra den sidste, således at jeg kunne maraton-læse dem alle, hvis det var det jeg havde lyst til. Og se blev det.

Lige fra starten af, bliver læseren trukket ind i et vanvittigt univers. Der er skabninger som man har hørt om før, og skabninger som man ikke har hørt om før. Det er et univers der på én og samme tid er unikt og genkendende. Det er en fantasy-bog, hvor der er nogle elementer jeg har læst om før, men som Cassandra Clare har gjort til sine helt egne.

Jeg blev fanget lige første side. Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig og siderne vendte nærmest sig selv fra start til slut. Jeg var hele tiden nødt til at udsætte min sengetid, lade opvasken stå og lade manden lave mad - jeg var nødt til at vide hvad der skete.

Karaktererne er virkelig godt beskrevet - så godt beskrevet, at man kan se dem for sig, forestille sig hvad de vil sige i bestemte situationer og man føler virkelig, at man kender dem, når man er halvvejs i bogen. Men selvom man føler at man kender dem, så kommer overraskelseselementerne alligevel. Det er en virkelig fed kombination af venskab med karaktererne og mystik.

Denne bog har fået mig til at læse mere fantasy. Efter at have vendt sidste side, satte jeg næsen ud efter at finde mere fantasy. Det er virkelig rart at have fået øjnene op for denne genre - og så synes jeg virkelig det er helt fantastisk, at det er denne bog der har gjort det.

I kan godt regne med at komme til at læse anmeldelser af de andre bøger i serien, for jeg kan ikke stoppe igen. Jeg er nødt til at vide hvad der sker med Clary, Jace, Simon, Magnus, Luke, Alec og Isabelle. Og hvis i ikke allerede ved det, så synes jeg helt bestemt at i skulle komme igang!


1 kommentar:

  1. Dejligt at den har fanget dig sådan! Jeg er virkelig også ubetinget fan af bøgerne og jeg håber, at resten af bøgerne er lige så gode for dig <3

    SvarSlet