mandag den 21. marts 2016

"Den som tøver (Terra Nova #1)" af Astrid Heise-Fjeldgren

Den som tøver (Terra Nova #1) af Astrid Heise-Fjeldgren, 340 sider, Gyldendal, 2015

Magthaverne i Oplandet har sat firmaet KK til at styre befolkningen med hård hånd. Elitens unge bliver sendt i Minerne for at få den pfekte uddannelse, mens de overflødige anbringes i lejre. Aik er sikret i Minerne sammen med sin far, men hvad er der blevet af hans mor og søster? Og er hans bedste vendt endt i en af lejrene? Aik flygter fra minerne og sin fars løgne for at finde svar på sine spørgsmål. Men før han ved af det, er han blevet en del af en oprørsgruppe, som planlægger en farlig aktion, der skal få folk til at vågne op og opdage KK's propaganda.

Jeg startede med denne bog uden nogen forventninger. Ikke fordi jeg troede den var dårlig, men jeg havde bare ikke rigtig hørt om den før, og forsiden gav mig nogle blandede indtryk.

Da jeg først kom igang med bogen følte jeg mig noget forvirret. Der var mange ting, hvor man ikke fik en baggrundshistorie og nogle ting ikke engang en beskrivelse. Jeg sad altså flere stedet og anede ikke helt, hvad der blev snakket om.

Vores hovedperson Aik følte jeg for med det samme. Jeg havde virkelig ondt af ham, og havde mest af alt lyst til at give ham et kram. Og jeg synes det var rart at man havde medfølelse for ham og på den måde levede sig ind i historien. Det gav bogen noget ekstra til sig.

Bogen havde nogle ret fede elementer i sig. Der var et fremtidselement og noget fantasy/sci-fi, som egentlig var en ret god blanding. Omgivelserne og universet fungerede rigtig godt og var bygget så fint op! Jeg har helt sikkert lyst til at høre noget mere om universet, da det ikke er et, som jeg før er stødt på.

Jeg er dog nødt til at sige, at bogen ikke faldt i min smag. Der var noget fremtidigt fantasy over bogen, som jeg ellers har været ret glad for indtil videre. Men med forvirringen og de manglende forklaringer, må jeg indrømme, at bogen bare ikke er noget for mig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar