tirsdag den 16. februar 2016

"One is loved because one is loved. No reason is needed for loving."

Forleden var det valentinsdag. For nogle betyder det en dag fuld af kærlighed - og fejring af selvsamme. For mig betyder det ikke så meget. Min kæreste og jeg har aldrig rigtig fejret det - ofte er dagen nemlig gået med at fejre hans far, idet det er hans fødselsdag. En buket blomster har jeg fået et par gange, men om det er på grund af dagen eller fordi jeg blot er sød (jo, det kan jeg også være), det skal jeg ikke kunne sige.

Men kan valentinsdag ikke fejres på andre måder end med den (somme tider) kvalmende forelskelse, restaurantbesøg og store blomster i store vaser? Jo, det ville jeg jo mene - og jeg ville endda mene, at det kan gøres ved hjælp af en af mine absolut yndlingsbeskæftigelser: nemlig at læse.

Men hvilke bøger skal vi læse på valentinsdag? Skal vi holde os til det vi læser til dagligt, skal vi tage en uhyggelig krimi og lade som om, at det slet ikke handler om at fejre kærligheden? Eller skal vi måske tage den mest sukkersøde kærlighedsroman der står på hylden? Personligt stemmer jeg for den sidste, og af netop den årsag, har jeg her lavet en liste over de valentinsbøger, som jeg vil anbefale til jer!

"Bridget Jones - Vild med ham" af Helen Fielding
"Kunsten at forelske sig" af Cecilie Ahern
"En flænge i himlen" af John Green
"Anna og det franske kys" af Stephanie Perkins
"Mødet (After #1)" af Anna Todd

Alle bøgerne er der mulighed for at finde en anmeldelse af på bloggen. Og der er altså noget af et udvalg. Bridget Jones er den humoristiske valentinsbog. Der er virkelig meget humor i - og så tror jeg, at vi næsten alle kender historien om Bridget. Der er også den klassiske (nogle vil kalde den kvalmende) kærlighed i Anna og det franske kys.

Selv har jeg taget hul på mit allerførste møde med Jane Austen. Det er næsten pinligt at sige, at jeg aldrig før har givet mit i kast med hende - men én gang skal jo være den første, og det blev nu.

Jeg læser denne smukke udgave, som jeg fik i forbindelse med bogbloggertræffet i efteråret. Jeg blev så glad da jeg så den i posen med gaver og jeg har sådan glædet mig til at komme igang med den lige siden. Og så mente jeg altså at det skulle være nu - og kunne det være mere perfekt, end i forbindelse med valentinsdag? Det mener jeg jo ikke.

Lovebooks holder også readalong med en anden Jane Austen-roman om ikke så længe, og planen er, at jeg måske kan nå at blive færdig med denne inden, således at jeg kan deltage i den. Og så selvfølgelig lige huske at få fat i den anden også.

Der er altså masser af muligheder for at læse en ægte valentinsbogen (også selvom dagen jo godt nok er ovre nu) - og her har i mine bud.

Har i læst noget specielt i forbindelse med valentinsdag, eller har dagen ikke haft nogen betydning på weekendens læsevalg?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar