mandag den 8. februar 2016

"Mig uden dig" af Kelly Rimmer

Mig uden dig af Kelly Rimmer, 349 sider, Lindhardt og Ringhof, 2016

Denne bog er et eksemplar fra Plusbog.

Hver dag tager Callum færgen fra storbyen hjem til Manly nordpå. Han arbejder for en stor pr- og marketingvirksomhed i Sydney. På færgen falder han en dag i snak med den engagerede jurisk og miljøforkæmper Lilah, og deres første møde udvikles hurtigt til en stormfuld forelskelse. Ingen af dem tror på kærlighed ved første blik, men de klikker bare. Lilah prøver at kæmpe imod med alle midler. Hun finder på den ene undskyldning efter den anden, for at følelserne ikke skal tage over. Til sidst må hun give efter, og lader kærligheden skylle ind over sig. Alt tegner lyst for dem, og deres forhold styrkes dag for dag. Men så en dag kan Lilah ikke længere ignorere de små sygdomstegn, hun har frygtet og holdt hemmelige for Callum...

Denne bog handler om kærlighed og indeholder klichéer i massevis. Samtidig indeholder den også noget ukendt og noget nyt, som gør bogen noget helt unikt. Bogen bliver mange steder sammenlignet med Jojo Moyes' 'Mig før dig', og det ser jeg helt bestemt meningen med. Mange kritiserer denne bog for at minde for meget om, mens jeg overhovedet ikke ser et problem i det. Det er så få bøger jeg har læst, som virkelig har rørt mig på den måde, som denne, og 'Mig før dig', har gjort.

Jeg har aldrig før læst noget af Kelly Rimmer, men med det samme jeg havde vendt sidste side i bogen, måtte jeg udforske lidt - og jeg kan tydeligt se, at jeg skal lære Kelly Rimmer meget bedre at kende fremover. Hun har skrevet en bog med nogle temaer, som ikke er nemme at håndtere - men hun gør det til noget håndterbart og virkelig følsomt.

Bogen her var gennem hele mit følelsesregister. Det var på nogle tidspunkter så surrealistisk. Og jeg vil klart sige, at er du meget følsom og kan fælde et par tårer til bøger, ja - så vil jeg anbefale dig et købe en pakke kleenex eller 3.

Handlingen i bogen var lidt langsom om at komme igang. Den første halvdel var meget langtrukken, og jeg følte ikke rigtig, at jeg kom nogle vegne. Men så var det som om, at Kelly Rimmer foretog en uvending - for efterfølgende, skete der pludselig en hel masse. Jeg havde altså en blandet følelse af at kede mig lidt, og samtidig ville have mere.

Kærlighedsromaner er normalt ikke nogen, der gør det helt store indtryk på mig. Men når vi kommer til noget der er i samme stil som Jojo Moyes - så fanger det mig! At have det talent, at kunne lege med læserens følelser på den måde, synes jeg er helt fantastisk. Man bliver draget med ind i historien på en helt anden måde end ellers, og man kan slet ikke slippe det igen. Man føler, at man får et forhold til karaktererne, og man har næsten lyst til selv at være med i det hele.

Kelly Rimmer har gjort et virkelig godt førstehåndsindtryk på mig - og hvis du er til Jojo Moyes, så vil hun også gøre et godt førstehåndsindtryk på dig!


1 kommentar: