onsdag den 28. oktober 2015

"Efter dig" af Jojo Moyes

Efter dig af Jojo Moyes, 398 sider, Cicero, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Halvandet år efter at Lou er blevet forladt af Will, kæmper hun stadig for at komme videre i sit liv. Dagene tilbringer hun med at arbejde som servitrice i en trøstesløs lufthavnspub, og nætterne alene i sin triste, halvtomme lejlighed. Lige indtil den sene aften, hvor det ringer på hendes dør...

Jeg havde ret store forventninger til denne bog - jeg læste "Mig før dig" af Jojo Moyes (som jo også er forgængeren), og den gjorde et kæmpe indtryk på mig. Derfor glædede jeg mig til at se, om Moyes kunne leve op til hendes store forgænger, som satte store spor i jeg selv og mange andre.

Samtidig med at jeg glædede mig, var jeg også ret skeptisk. Jeg kunne ikke umiddelbart forestille mig en fortsættelse til en så vild bog som "Mig før dig", og slet ikke på grund af dens slutning. Men denne skulle nu alligevel have chancen.

Det er en rigtig fin historie der ligger i bogen. Den er sød og finurlig - Moyes har skrevet en dejlig kærlighedshistorie igen. Men samtidig har jeg svært ved at se denne som en fortsættelse. Jo, det var rart at møde Lou igen og høre om hendes liv - men det virker desværre som om, at Jojo Moyes har skrevet denne bog, for blot at gøre det. Der er for mange ting, der bare minder om den anden, og det er rigtig ærgerligt.

Jeg vil bedre kunne se denne bog som selvstændig - en ny historie og nye personer. Det er jeg sikker på ville have gjort bogen bedre. Jeg mener dog ikke, at denne bog er dårlig - men den lever bare ikke op til "Mig før dig", og jeg synes heller ikke rigtig, at den burde være blevet skrevet som en fortsættelse.

Sproget og følelserne i bogen er typisk Jojo Moyes. Det er nemt at fornemme, at det er denne fantastiske kvindelige forfatter, der har helt styr på, hvordan man skal prikke til folks følelser.

Men fordi at det virker som om at det er en fortsættelse, blot for at være det, giver jeg den kun 3 stjerner. Det ødelagde desværre en del af oplevelsen for mig. Men jeg er sikker på, at hvis bogen havde været skrevet som en selvstændig, så havde det været en helt anden, og måske mere følsom, oplevelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar