tirsdag den 8. september 2015

"Udvælgelsen (The Selection #1)" af Kiera Cass

Udvælgelsen (The Selection #1) af Kiera Cass, 432 sider, Tellerup, 2014

America tilhører en af de lavere kaster i nationen Illéas klasseopdelte samfund, og hendes familie lever på sultegrænsen. Derfor burde hun være lykkelig da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen hvor landets kronprins, for åbent kamera, vil vælge sin prinsesse blandt tilfældigt udtrukne piger.

Men America har planer for sit liv, og ingen af dem omhandler at skulle date en kedelig og forkælet prins. Familiens økonomi tvinger hende dog til at deltage i lodtrækningen, og snart befinder hun sig i paladset omgivet af fireogtredive andre piger. Intriger viser imidlertid at være et mindre problem, da landets oprørsstyrker kan se PR-værdien i Udvælgelsen.

Jeg har ikke læst ret bøger i denne stil før, så derfor glædede jeg mig rigtig meget til at komme igang. Jeg havde vundet bogen ved Bachs bøger, og jeg gik igang med den ret kort tid efter, at jeg havde modtaget den. Egentlig tror jeg ikke umiddelbart, at jeg behøver skrive ret meget andet, end at jeg brugte 18 timer på at læse bogen - hvor skole, aftensmad, badetid og kærestetid også var en del af de timer. Jeg tror aldrig før, at jeg har læst en bog så hurtigt, fordi jeg simpelthen var bidt af den.

Jeg var vild med, at hovedpersonen ikke var en ung teenagere, men et halv-voksent menneske, med erfaringer og holdninger, som hun kunne bruge i forbindelse med de udfordringer, hun blev stillet over for. Det gjorde det hele lidt mere realistisk for mig, fordi jeg på den måde kunne se en mening med hendes valg.

Jeg er helt vild med måden, hvorpå bogen er skrevet, hvor vi ret detaljeret følger Americas tur gennem udvælgelsen, og hvordan slutningen af bogen ligger op til, at man samler den næste op med det samme (hvis man altså havde den). Og selvom man følger America meget detaljeret, synes jeg på ingen måde, at der er nogle kedelige passager eller steder, hvor man føler, at man får unødvendig viden.

Der er altså ingen tvivl om, at jeg vil give denne bog 5 stjerner. Jeg er helt vild med den, og der er ingen tvivl om, at jeg snarest mulig skal ud og have fat i den næste i serien, så jeg kan læse videre!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar