fredag den 4. september 2015

"Rejsen til Nørrebro" af Vibeke Bruun Arildsen

Rejsen til Nørrebro af Vibeke Bruun Arildsen, 228 sider, Turbine, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

I efteråret 1903 ankommer Hansine og Peter til hovedstaden. De er begge 17 år og fra Jylland, og de slår sig ned hvert sit sted på Nørrebro. Hansine hos sin afdøde søsters mand, Niller, og hans datter, den femårige Ebba. Hansine er hjemme i Jylland blevet gravid ved et "uheld" og ser ingen anden udvej end at rejse fra landsbyen til hovedstaden.
Peter kommer egentlig til byen for at starte på musikkonservatoriet og uddanne sig til violinist. Turen er betalt af Luise, den rige godsejer derhjemme, som er forelsket i Peter, men ikke kan gifte sig under sin stand. Peter har svært ved at tro på, at deres vilde projekt virkelig er muligt, at han er virkelig dygtig. Byen står ikke klar til at smadre alt for ham, men også med så mange andre fristende alternativer - så mange piger.

Denne bog var let læst og let at forstå. Normalt kan jeg godt have lidt svært ved at forstå en bog, når den foregår så langt tilbage i tiden, fordi jeg har svært ved at sætte mig ind i, hvad der egentlig sker, og hvorfor folk reagerer som de gør. Men det synes jeg ikke er et problem her - det hele er meget godt beskrevet, og jeg følte mig meget sjældent uvidende.

I bogen følger vi de to hovedpersoner, som også er unge, og hvordan de kæmper for at finde deres pladser i en helt ny - og stor - by. Det er en spændende fortælling, og sjovt at se, hvordan to jyder pludselig befinder sig i storbyen. Selvom vi er et godt stykke tilbage i tiden, mener jeg stadig, at det er tydeligt at se, hvordan de to dele af landet er modsætninger.

Det er lidt sjovt at følge med i de to personers udvikling, og hvordan de hver især gør sit, for at passe ind. Det er en bog om kærlighed, sociale problemer og personlige kampe.

Selvom jeg har så mange positive ting at sige om bogen, fangede den mig dog ikke 100 % - og det ærgrer mig. For jeg mener virkelig, at det er en god og velskrevet bog, som helt sikkert fortjener, at komme lidt frem i rampelyset. Jeg tror måske netop at grunden til, at den ikke fanger mig er, at den foregår så langt tilbage i tiden. Selvom jeg rent forståelsesmæssigt ikke havde de store problemer med det, tror jeg dog stadig, at det havde en indflydelse på, hvor glad jeg var for den.

Alt i alt var det dog en ganske god bog - og den fine måde det hele er beskrevet på, trækker helt sikkert karakteren op.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar