mandag den 6. juli 2015

"Strålepigen" af Miina Supinen

Strålepigen af Miina Supinen, 324 sider, Turbine, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Alle elsker Säde. Hun er en pige, der stråler i sin store appetit på livet, sin ligefremme væremåde og sit afslappede forhold til sex.

Enhver mands drøm, også den midaldrende englænder Victors. Han er arkæolog og lærer og møder den arkæologstuderende Säde på et studieophold i Grækenland. Her finder de ingen klenoider fra fortiden i jorden, og deres veje skilles noget uforløst efter den korte, sanselige affærer.

Men de mødes igen, da Victor får til opgave at lede en hemmelig arkæologisk udgravning i Sädes hjemland, Finland. Og denne gang fanges Victor ikke kun ind i Sädes stærke udstråling, han finder også noget i den finske jord. Det bliver skæbnesvangert for dem begge...

Da jeg modtog denne bog i postkassen, blev jeg simpelthen så glad. Den er virkelig smuk at se på, og det lignede en bog, der var fuld af eventyr. Der er sort/hvid blyantstegninger på forsiden og nogle guld-streger henover, der gør den, på en måde, kongelig at se på. Virkelig smuk - jeg tror næsten, det er den smukkeste bog jeg nogensinde har set.

Inde i bogen møder vi to meget forskellige, og samtidig mystiske, mennesker - Säde og Victor (eller Vic, som han bliver kaldt). De er meget specielle på hver deres måde. Victor er nok det, som man vil kalde en nørd, mens Säde er... en frisk pige. Det er virkelig svært at forklare, men det fungerer virkelig godt, at de er helt deres egne!

Jeg havde ret svært ved at komme igang med bogen, da jeg syntes den virkede ret mystisk. Jeg havde lidt svært ved at fange om man sprang i tiden, eller hvad der skete. Det var ret forvirrende for mig. Og desværre fortsatte det sådan for mig gennem hele bogen. Jeg kan ikke sige, om jeg blot læste den på et forkert tidspunkt, men det fungerede ikke for mig. Jeg havde svært ved at fange, hvad der egentlig skete - og hvornår det skete.

Dét jeg fangede dog, synes jeg fungerer rigtig godt. Det er en sød og sjov historie, som helt sikkert vil fange folk, hvis man interesserer sig for arkæologi og skovens hemmeligheder. Der var nogle ord i den, som jeg var nødt til at slå op, fordi jeg aldrig havde hørt om dem - det gjorde dog ikke så meget, for så lærte jeg også noget nyt.

Det er en bog som kræver tålmodighed og koncentration - den kræver din fulde opmærksomhed. Og kan du give den det, er jeg sikker på, at den kommer frem i lyset hos nogen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar