lørdag den 25. juli 2015

"Det syvende mord (Christchurch-Noir #1)" af Paul Cleave

Det syvende mord (Christchurch-Noir #1) af Paul Cleave, 379 sider, Jentas, 2013

Joe har tjek på alt i sit enkle liv. Han vågner helt af sig selv hver morgen, glemmer aldrig at fodre sine to fisk og besøger sin mor mindst en gang om ugen, hvor det hænder, at han kommer til at putte rottegift i hendes kaffe.

Om dagen har han arbejde som rengøringsassistent på politistationen. Historierne om Christchurch-snitteren, der skal have myrdet syv kvinder, bekymrer ham ikke. Han ved, at Snitteren kun står bag seks af drabene. Det ved han med absolut sikkerhed. Og om natten leder Joe efter den morder, der kopierer ham - manden bag det syvende mord.

Jeg havde denne bog med hjem fra krimimessen i år, så den har faktisk stået på min bogreol i et stykke tid. Jeg glædede mig til at komme igang med den - så da jeg endelig satte mig ned og åbnede den, var det med et smil på læben.

Det tog mig dog et stykke tid at få læst bogen, da den starter rigtig langsomt ud. Der sker ikke så meget til at begynde med, og det gjorde, at bogen kedede mig en smule. Men jeg ville læse den - og jeg ville også læse de to andre. Så jeg blev glad, da der endelig begyndte at ske noget, og jeg nærmest ikke kunne lægge bogen fra mig igen.

Vi møder Joe, der virker til at være en smule skør. Okay - en smule er nok en underdrivelse, men det er virkelig sjovt at se ham som hovedperson. Det havde jeg ikke forventet, og han gav helt sikkert bogen en hel masse humor.

Gennem hele bogen var der flere episoder, hvor jeg havde svært ved at vurderer om han rent faktisk var skør, eller om han bare var ualmindeligt klog. Det synes jeg var en ret fed detalje.

Jeg har det lidt mærkeligt med bogen. Den har ikke som sådan sat sig fast hos mig, men alligevel er der noget der trækker i mig, efter at gå igang med de to andre bøger i serien.  Og jeg tror, at de næste fanger mig lidt mere - nu har man fået baggrunden og man har fået forklaret og observeret hvem Joe er, og hvordan han agerer i forskellige situationer.

Det er en lidt utraditionel krimi i forhold til hvordan hovedpersonen på en og samme tid er morderen og efterforskeren. Det synes jeg er fed - og jeg håber rigtig meget, at det er lige sådan i de næste to bøger!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar