torsdag den 16. april 2015

"Den femte årstid (Malin Fors #5)" af Mons Kallentoft

Den femte årstid (Malin Fors #5) af Mons Kallentoft, 466 sider, People's Press, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Maj måned viser sig fra sin mest omskiftelige side. Vinterens kulde forsøger stædigt at kvæle Linköpings spirende forårsvarme, da en børnefamilie trodser vejret og tager på skovtur. I skovens mosbund finder familien liget af en ung kvinde. Skræmmende velbevaret og mishandlet til uigenkendelighed.
Pigen i skoven leder med det samme kriminalkommisær Malin Fors' tanker tilbage til en henlagt sag om en anden ung kvinde, som har martret Malin i årevis. Maria Murvall blev fundet i samme skov for flere år tilbage, voldtaget og brutalt mishandlet. Hun lever endnu, men i sin egen verden. Sidder indespærret på en psykiatrisk afdeling på Vadstena Hospital og stirrer ind i væggen.
Undervejs i efterforskningen møder Malin en psykolog fra Lund. Han har mere at fortælle. Det ser ud til, at de unge kvinder er brikker i en mere omfattende forbrydelse. Men hvad er det, der er så forfærdeligt, at ord ikke kan beskrive det? Det er en tørlagt, forelsket Malin Fors fast besluttet på at finde frem til, lige meget hvorhen det kan føre hende.

Jeg havde aldrig før hørt om hverken Mons Kallentoft eller Malin Fors. Men da forlaget sendte en mail ud med denne bog, lød den rigtig spændende, og jeg besluttede mig derfor at undersøge, om jeg var nødt til at læse serien hel - eller om jeg godt kunne læse denne bog alene. Det viste sig, at det kunne jeg godt - så jeg gik igang.

Det tog mig rigtig lang tid at komme igang med den - ikke fordi den bare lå på natbordet, men simpelthen fordi den var kedelig. Jeg synes det virker som om, at Mons Kallentoft blot hat puttet fyld-ord ind. Og det synes jeg er rigtig ærgerlig.

Da jeg kom igang med bogen, kom et godt stykke ind i den, fortsatte den desværre med ikke at spille for mig. Jeg brugte rigtig lang tid på den. Men jeg tror mest af alt, at det skyldes det skrevne sprog. For selve historien er super-fed - og denne Malin Fors virker som en rigtig spændende kvinde.

Selve historien i bogen er rigtig god. Jeg synes den er fangende - og netop denne var nok mest af alt med til, at jeg ikke følte trang til at lægge bogen fra mig. For jeg nød helt sikkert at læse historien og følge med i dette univers. Vi møder en masse personer, som på hver sin måde har nogen problemer - og at sætte dem sammen giver et rigtig godt spil!

Jeg er overrasket over, hvor nemt det var at fange sammenhængen mellem personerne, når man tænker på, at det er den 5. bog i serien. Jeg er rigtig glad for, at dette kunne lade sig gøre.

Men som sagt, så ødelagde det skrevne sprog rigtig meget for mig. Jeg havde rigtig svært ved at koncentrere mig om bogen og handlingen - og det er bare så ærgerligt. Men det trækker ned for mig - også selvom selve historien var super fin!


2 kommentarer:

  1. Mit navn er Eva Hovmand Skjøtt, jeg har været gift i over 6 år, og det var forfærdeligt, fordi min mand virkelig snydt på mig og ledte efter en skilsmisse, vi brød sammen for et år siden og vi kom tilbage efter så mange behageligheder for dejlig kærlighed gaver. Jeg elsker min mand så meget, at der ikke er nogen time på dagen, hvor jeg ikke tænker på ham, han er en verden for mig, jeg værdsætter ham på samme måde. være så jeg ikke kan gøre noget for at skade ham eller få ham til at føle sig trist. Jeg stødte på en blog-blog Et vidnesbyrd kaldet "Osawe jennifer" på Internettet, hvordan han gendannede den store nedtrængte storpræstinde i medgiftens tempel, hendes eks-mand derhjemme efter 3 dage med kærlighedsformularer. Jeg har læst så mange forskellige postkommentarer om forundrede store kræfter har hjulpet mennesker over hele verden, uanset afstanden, de har bragt ex-kærlighed og hjulpet med at løse skilsmissen, og separate beretninger kom ud af kærlighed og skabte mennesker glade i forholdet. Jeg skal være 100% sikker, så jeg prøvede og sendte en kontaktmeddelelse til doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og han svarede straks, og jeg fortalte ham min historie, og han gav mig kun 2 dage til at fortolke natten den hun var tilbage og bad om tilgivelse, hvor vidunderligt og pålideligt hans arbejde var. Hvis nogen har lignende problemer, bedes du kontakte ham på hans e-mail.

    SvarSlet
  2. Har du noget kærlighedsproblem? Jeg kaster en kærlighedsformel til dig for at hjælpe med at løse din kærlighed i dag! Kærlighedsformularer, der aldrig mislykkes. Arbejder selv i de mest vanskelige situationer. E-mail i dag !. Find din sjælskammerat. Ægte healer. Meget overkommelig. Retssager staver. Strong Love Spells.kontakt os
    E-mail: Templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring / Whatsapp: +234 8155 42548-1

    SvarSlet