torsdag den 12. marts 2015

"Jeg er desværre død og kan ikke komme i skole i dag" af Sara Ohlsson

Jeg er desværre død og kan ikke komme i skole i dag af Sara Ohlsson, 316 sider, Turbine, 2015

Denne bog er et eksemplar fra forlaget.

Olivia er blevet droppet af John. Han vil ikke længere være kærester, og hun kan ikke forestille sig, hvordan hun skal overleve uden ham. For hvem er hun uden sin perfekte kæreste, uden det perfekte forhold? Er hun i virkeligheden typen, som kun kan kusse den, hun elsker? Eller skal hun gøre som Danijel: grine, når man er glad, skrige, når man er gal, bolle, når man er liderlig? Alle har en mening om, hvad man skal Men der er ting, man må gøre alene, og det er kun Olivia, der kan finde ud af, hvem den rigtige Olivia er.

I denne bog møder vi Olivia, hendes venner og hendes familie. Vi følger Olivias vej gennem en del af hendes teenageliv, som byder på sex, druk og problemer.

På ydersiden er det en klassisk ungdomsbog hvor skolelivet er et helvede, hvor drengene ikke vil fungere som man gerne vil have det og druk og sex er noget der sker hver weekend. Men alligevel er der nogen ting som, for mig, virker for urealistiske. Måden hvorpå de forskellige forhold er beskrevet, er gjort, så det hele går ret stærkt. Jeg føler ikke jeg når, at danne et forhold til andre end Olivia selv.

Olivias liv er rodet, der er mange drenge og mange forskellige følelser, og jeg har rigtig svært ved at følge med. Det er muligvis bare fordi jeg er blevet mere voksen, det ved jeg ikke, men det er ikke et teenageliv jeg kan nikke genkendende til.

Lige så vel som jeg synes, at Olivias liv er rodet, synes jeg også opsætningen i bogen er det. Den springer meget hurtigt fremad i tid, uden jeg egentlig føler jeg har fået en uddybning på, hvad der egentlig sker.

Men selvom der er disse forvirringer og dette rod, synes jeg alligevel, at det er en fin ungdomsbog. Jeg kan sagtens forestille mig, at en teenager ville være glad for den - også fordi den er let at læse og nem at komme igennem.

Helt generelt, synes jeg at Sara Ohlsson har et rigtig fint skrivesprog, og man bliver nemt fanget af det hun skriver. Der er ingen tvivl om, at jeg vil læse mere af hende, hvis der kommer mere fra hende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar