torsdag den 1. januar 2015

"Læserne i Broken Wheel anbefaler" af Katarina Bivald

Billedet er lånt fra Saxo.

Læserne i Broken Wheel anbefaler af Katarina Bivald, 395 sider, Lindhardt og Ringhof, 2014

To kvinders skæbne flettes på forunderlig vis sammen igennem en korrespondance på internettet, og livet ændrer sig især radikalt for Sara.

"Læserne i Broken Wheel anbefaler" er en fortræffelig fortælling af Katarina Bivald, der starter da svenske, unge Sara køber en bog igennem den aldrene Amy fra USA. De udvikler et bånd og sender breve til hinanden, der handler om alt fra litteratur ti livet. Hele Saras liv vendes op og ned, den dag hun beslutter at besøge Amy. Snart finder hun sig forelsket i den lille by Broken Wheel.

"Læserne i Broken Wheel anbefaler" er en historie om tilfældighedernes spil og om at tage nogle store skridt ud i livet.

Da jeg startede på bogen, glædede jeg mig til at begynde på en bog om bøger. Jeg glædede mig til at læse en hulens masse referencer og opdage nye bøger, som jeg skulle læse efterfølgende. Og jeg glædede mig til at læse om en pige, der elsker bøger lige så højt som jeg selv.
Men jeg blev skuffet. Jeg synes den var så svær at få læst, jeg synes den var rigtig tung. Men jeg blev også skuffet fordi jeg havde hørt så meget godt om den - og at den så slet ikke var noget for mig alligevel. Det gjorde mig rigtig trist.

Flere gange var jeg ved at lægge bogen fra mig og starte på en anden, for at få et lille break - men jeg gjorde det ikke. Jeg følte at jeg skyldte mig selv og bogen, at læse den helt til slut. Så det gjorde jeg.

Katarina Bivald skriver rigtig godt, det vil jeg ikke modsige. Jeg synes det er et fantastisk "univers" hun har kreeret, jeg tror måske blot karaktererne og handlingen keder mig.

På nogle punkter kan jeg se mig selv som Sara, mens jeg på andre slet ikke kan se nogen sammenhæng. Nogle gange kan jeg sætte mig ind i hvad hun laver/tænker - og andre gange kan jeg ikke. Det hele skifter hele tiden, fra kapitel til kapitel.
Og det samme med min mening om bogen - nogen kapitler synes jeg er fantastiske og læser hurtigt igennem, mens andre er lange og ikke til at komme igennem.

Måske vil jeg komme til at kunne lide bogen bedre, hvis jeg læser den igen på et andet tidspunkt, det ved jeg ikke. Men jeg tror at jeg skal lade det komme an på en prøve.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar