torsdag den 1. januar 2015

"Fordelene ved at være bænkevarmer" af Stephen Chbosky

Billedet er lånt fra Saxo.
Fordelene ved at være bænkevarmer af Stephen Chbosky, 249 sider, Forlaget Ordenes By, 2014

Charlie er en bænkevarmer. En introvert teenager som betragter livet fra sidelinjen. Han er intelligent, genert og kejtet. Og hans eneste ven har lige begået selvmord.

Nu tvinges Charlie på banen. For i morgen starter han i high school. Og han er skrækslagen.

Gennem hans hudløst ærlige breve udfoldes en smuk og forvirrende teenageverden af første dates, venskaber, forelskelse, ensomhed, alkohol, sex og stoffer. Men også dybt begravede minder, familiedramaer og tragiske skæbner spiller ind i Charlies gribende og tankevækkende fortælling.

"Fordelene ved at være bænkevarmer" er en ung roman med en gammel sjæl og bør læses af både unge mennesker og voksne.

Inden jeg gik i gang med dette mesterværk, havde jeg høje forventninger, idet jeg havde fået af vide, at den var et "must-read". Og det skal jeg da lige love for, at jeg er enig i!
Eller det vil sige - det var jeg først anden gang. Da jeg læste den første gang for nogle år tilbage, var jeg ikke ligefrem imponeret. Jeg kunne faktisk ikke rigtig forstå hele sammenhængen, eller hvad hypen omhandlede. Men da jeg så tog den op igen, blev jeg helt tryllebundet. Jeg synes den er helt igennem fantastisk.

Vi møder den unge Charlie, som er en type for sig selv, og det virker som om, at han ikke rigtig ved hvad han skal gøre af sig selv. Ikke engang da et par venner kommer til, virker det som om han kommer nogen vegne. Selvfølgelig udvikler han sig, men ham som karakter, forbliver i denne fantastiske verden, som Stephen Chbosky har opbygget.

Da jeg var færdig med bogen sad jeg med en mærkelig følelse. Der var flere ting, som jeg ikke rigtig forstod. Først da jeg havde læst et par af diskussionerne om den på Goodreads, faldt de sidste brikker på plads. For selvom den er ret nemt at komme igennem, står der skrevet virkelig mange ting mellem linjerne, som jeg personligt havde svært ved at fange.
Men da jeg først havde læst mig frem til alle de skjulte ting, gennem diskussionerne, virkede det hele bare så indlysende.

Har i ikke læst denne bog endnu, vil jeg helt klart anbefale jer at gøre det, for den er helt igennem fantastisk. Den er et "must-read", det er den virkelig.

Kæmpe tommel op til Stephen Chbosky.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar